מערכי שיעור בהידרופוניקה- מערך 2

הכל מתחיל בזרע אחד

מטרת השיעור – התלמידים יבינו מה זרע, מהם חלקיו העיקריים, מהו מחזור הזרעים בטבע ומהם התנאים הדרושים להנבטה. בנוסף יבינו התלמידים אילו צמחים כדי לשתול במערכת הידרופונית ויזרעו שתילים עבור מחזור הגידול השני.

 

 

 

הכנות וחומרים לשיעור

ערכת הנבטה הכוללת מכלי ריסוס מים וזרעים מסוגים שונים

הדפסת תמונות ועזרים ע”פ שיקול המורה

 

 

חומר עזר למורה

יצורים חיים- מפגשים עם צמחים

מחזור החיים של הצמחים

YouTubeֹ- סרטי נביטה (time lapse): זרעי שעועית , זרעי חמנייה

רביה מינית ואל מינית בצמחים

כספת הזרעים הגלובלית

YouTubeֹ- סיור בכספת הזרעים הגלובלית בנורבגיה

נביטה מזרעים עתיקים

 

 

 

מצב המערכות

מחזור גידול ראשון- מערכות שתולות ע”י צוות Livingreen  או ע”י צוות בית הספר.

 

 

 

חלק עיוני

המורה יוודא כי התלמידים מכירים את מבנה הזרע ואת מחזור הצמחים בטבע. בחלק גדול מהמקרים התלמידים כבר נתקלו בנושא אשר נלמד ברמות מורכבות שונות כתלות בשכבת הגיל. זוהי הזדמנות מצוינת לנהל שיח עם התלמידים בנושא בו הם יחלקו את הידוע להם.

הצעות לדיון:

  • אלו סוגי זרעים אתם מכירים? ניתן לבקש מהם להביא דוגמאות של זרעים או שהמורה יכול לספק מגוון מעניין של זרעים בצורות או בגדלים שונים.
  • אפשר לשאול את התלמידים מה לדעתם בא קודם הזרע או הצמח? ומכאן גם להעמיק בנושא של מחזור הזרעים בטבע.
  • שיטות הפצה של זרעים בטבע
  • מה התנאים הסביבתיים הדרושים לזרע לצורך נביטה?
  • בכיתות הגבוהות יותר ניתן לדבר על רביה מינית וא-מינית בצמחים ומה היתרונות של מסלולי הרביה השונים.
  • בנק הזרעים העולמי. מדוע צריך אותו?

    מחזור חיים של שעועית ירוקה

בשיעור הקודם הגענו למסקנה שאין צורך באדמה על מנת לגדל צמחים, אף על פי כן ישנם סוגי צמחים המתאימים פחות לשתילה הידרופונית למשל ירקות שורש כגון תפוח אדמה, גזר או בטטה עלולים לחסום את זרימת המים במערכת מבוססת צינורות.

גידולי גד”ש כגון אורז וחיטה גדלים מצוין במערכות הידרופוניות (הרי אורז למעשה גדל על מים) אך כמות התוצרת הדרושה על מנת שהגידול יהיה רווחי עבור החקלאי הופכת את התחום לפחות משתלם (לפחות בכדור הארץ, אולי בעתיד נגדל חיטה הידרופונית במאדים?)

צמחים גדולים ואפילו עצים אשר זקוקים לתמיכה עבור בית השורשים נעדיף לשתול באדניות גידול אשר בהם המצע מספק יציבות עבור הצמח.

 

 

 

 חלק מעשי:

התלמידים יזרעו זרעים למחזור הגידול השני תוך שימוש בערכת הנבטה של Livingreen

אפשר להחליט בשיתוף עם התלמידים אילו צמחים ישתלו במערכת.

התלמידים יוכלו לעקוב בשבועיים הקרובים אחר הגידול של סוג צמח מסוים, או להשוות בין הצימוח של סוגי צמחים שונים.

בכיתות הגבוהות יותר ניתן לנצל את הפעילות לפיתוח מיומנויות חקר ולאפשר לתלמידים לבנות תכנית ניסוי בנושא.

בנוסף לזריעה עבור המערכת ההידרופונית ניתן גם לעשות ניסוי הנבטה של קטניות ואבוקדו.

רצוי למנות אחראי או לקבוע תורות בין התלמידים לצורך השקיית מגש השתילה.

זריעה במגש שתילה

להורדת המערך כקובץ PDF לחצו כאן

 

התפרסם ב כללי

על ידי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *