הצטרפו למועדון הלקוחות וקבלו 7% הנחה

אתר באנגלית
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

גידול ירקות בשיטות הידרופוניות בשנת שמיטה

אין המטרה במאמר זה להורות הלכה בנושאים הקשורים לשמיטה, אלא להסביר מקצת מושגים ודעות הקשורים לאפשרות גידול ירקות בשנת שמיטה בתנאים מסוימים תחת הגדרות מסוימות. כל הרוצה לקבל הכשר לצורת גידול כזאת או אחרת יפנה למורה הלכה

השמיטה

“ובשנה השביעית שבת שבתון יהיה לארץ שבת לה’, שדך לא תזרע וכרמך לא תזמור. את ספיח קצירך לא תקצור ואת ענבי נזירך לא תבצור שנת שבתון יהיה לארץ” (ויקרא כה, ד)
שמיטה פירושה שאין מעבדים את הקרקע, וזאת אחת לשבע שנים כמניין השמיטות.
מצוות השמיטה הינה מצווה התלויה בארץ, ז”א שנוהגת אך ורק בארץ ישראל.
הרמב”ם ביאר כי הטעם למצוות שמיטת הקרקע הוא שהקרקע תתחזק, שכן קרקע שאין עובדים בה שנה אחת מתחזקת ומוסיפה יבול, וכלשון הרמב”ם: “ושתוסיף הארץ תבואתה ותתחזק בעמדה שמוטה”
סיבות נוספות המתוארות בפוסקים:
לחזק מידות טובות באדם כמו מידת הוותרנות, האמונה והביטחון (ספר החינוך)
כדי שיוכל האדם להתפנות מעבודתו ולעסוק בתורה (אבן עזרא)

גידול ירקות ופירות בשמיטה

בתוך איסור עבודת האדמה בשמיטה, ישנן מלאכות שאסורות בכלל (למשל זריעה ונטיעה) וישנן מלאכות שמותרות בתנאים מסוימים (כגון מלאכות שבאות להגן על הצמח). לא נפרט פה את כלל הדינים ופרטיהם.
בכל מקרה על כל גידולי הקרקע שגדלו בארץ ישראל בשנת שמיטה חלה קדושת שביעית. וחלים עליהם דינים והגבלות מסוימות כמו: על בעל הגידול להפקירו, אסור לסחור בגידול ועוד…
עם כל זאת ישנם מספר פתרונות הלכתיים, המותרים על יד חלק מהפוסקים, המאפשרים לגדל ולסחור בגידולים אלו כמו: היתר מכירה, אוצר בית דין, גידול במצע מנותק …

מצע מנותק

  • גידול במצע מנותק מהקרקע קיים כבר שנים רבות ויישומו בשנת שמיטה, מאפשר לגדל ירקות שאין בהם קדושת שביעית ולכן לא חלים עליהם ההגבלות של שנת שמיטה.
    האפשרות לגידול במצע מנותק נלמדה מההלכה כי:
    מותר לגדל בשמיטה בעציץ שאינו נקוב בתוך הבית, ועל הגידול לא חלה קדושת שביעית (חזו”א).
    לגידול בצורה זאת ישנם מספר תנאים:
  • גם שרשי הצמח וגם גופו צריכים להיות מנותקים מהקרקע (אפשר עי חיפוי אטום של פלסטיק)
  • גידול בתוך חממה שנחשבת כבית – קירותיה לפחות 80 ס”מ והיא מחופה ביריעות של לפחות 50% חומר (או ניילון או רשת במגבלות לעיל). (בהגדרת חממה יש מחלוקות. יש הפוסקים שאין החממה נחשבת כבית ואסור לגדל בה בשמיטה)
  • כלי הגידול צריך להיות בנפח של לא יותר מ 330 ליטר (כנפח מקסימלי של עציץ 40 סאה)
  • משטח הבסיס אינו יכול להיות בטון בלבד אלא חייב להיות מכוסה בחומר אטום למים כגון יריעות פולי אתילן עבות או יריעות פלריג מצופות או פח מגולוון. (יש המקילים במספר הגבלות כאשר הגידול הוא על גג המבנה )
  • המשטח צריך להיות נקי מאדמה או עפר שראוי לזריעה.

גידול הידרופוני

יש האומרים שהגידול ההידרופוני ולא משנה באיזה שיטה בתנאים שהוזכרו לעיל, עונה על ההגדרה של מצע מנותק ולכן יש אפשרות ליישם גידול פרטי או מסחרי של ירקות שאין בהם קדושת שביעית, במערכות הידרופוניות.(בשנה רגילה יש חיוב מעשרות מספק וללא ברכה)
ויש החולקים בעניין שמצע מנותק הוא רק במצע שהוא ממין אדמה, אבל אם אינו, כגון מים יש להקל בזה גם מבחינת גודל כלי הגידול ואפילו תחת כיפת השמיים. דהיינו גידול הידרופוני ללא אדמה כלל אינו אפילו בגדר מצע מנותק.
(“מותר לשתול ולנטוע בשביעית פירות או ירקות בתוך בריכת מים כשאין שם שום תערובת של עפר כלל [והיינו בשיטת הידרופוניקס, שנותנים זרעים על רשתות שמתחתם יש מים המהולים בחומרי מזון הדרושים לצומח], שלא אסרה תורה אלא זריעה כדרכה בעפר שיש עליו תורת קרקע, אבל זריעה במים בלבד אין עליה תורת שדה ולא תורת ארץ.‏ ויש להקל בזה אפילו תחת כפת השמים, וכל שכן אם עושים זאת בחממות סגורות כפי שזה מצוי היום, שבודאי מותר”. [ילקוט יוסף הל’ שביעית פ”ד סעיף לב עמוד רלח. יחוה דעת ח”ו סי’ יב עמוד עח])
בספר “דרך אמונה” של הגר”ח קנייבסקי שעוסק בהלכות שביעית ומצוות התלויות בארץ במהדורה האחרונה (מהדורה ד נדמה לי) מובאת שאלה של הרב קנייבסקי ששאל את החזון אי”ש לגבי הידרופוניקה והחזון אי”ש ענה כי לדעתו אין בצמחים הגדלים בשיטת גידול זו קדושת שביעית וגם לא חיוב תרומות ומעשרות כלל.

הלכות מצע מנותק - מכון התורה והארץ

הלכות מצע מנותק הידרופוניקה

לסיכום:

ניתן לגדל בשיטות הידרופוניות ירקות בשנת השמיטה, כל הרוצה לגדל ישאל את רבו לגבי ההגבלות הנהוגות לשיטתו.
כל הרוצה לקבל מראי מקום יותר מדויקים או להעיר / להאיר על הנאמר. מוזמן לכתוב למחבר דרך האתר.

דילוג לתוכן