LivinGreen – הידרופוניקה ואקוופוניקה

נביטת זרעים

מערכי שיעור בהידרופוניקה -2- הכל מתחיל בזרע אחד

מטרת השיעור

התלמידים יבינו מה זרע, מהם חלקיו העיקריים, מהו מחזור הזרעים בטבע ומהם התנאים הדרושים להנבטה. בנוסף יבינו התלמידים אילו צמחים כדי לשתול במערכת הידרופונית ויזרעו שתילים עבור מחזור הגידול השני.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp

הכנות וחומרים לשיעור

  • ערכת הנבטה הכוללת מכלי ריסוס מים וזרעים מסוגים שונים
  • הדפסת תמונות ועזרים ע”פ שיקול המורה

חומר עזר למורה

מצב המערכות

מחזור גידול ראשון- מערכות שתולות ע”י צוות Livingreen או ע”י צוות בית הספר.

חלק עיוני

המורה יוודא כי התלמידים מכירים את מבנה הזרע ואת מחזור הצמחים בטבע. בחלק גדול מהמקרים התלמידים כבר נתקלו בנושא אשר נלמד ברמות מורכבות שונות כתלות בשכבת הגיל. זוהי הזדמנות מצוינת לנהל שיח עם התלמידים בנושא בו הם יחלקו את הידוע להם.

הצעות לדיון:

  • אלו סוגי זרעים אתם מכירים? ניתן לבקש מהם להביא דוגמאות של זרעים או שהמורה יכול לספק מגוון מעניין של זרעים בצורות או בגדלים שונים.
  • אפשר לשאול את התלמידים מה לדעתם בא קודם הזרע או הצמח? ומכאן גם להעמיק בנושא של מחזור הזרעים בטבע.
  • שיטות הפצה של זרעים בטבע
  • מה התנאים הסביבתיים הדרושים לזרע לצורך נביטה?
  • בכיתות הגבוהות יותר ניתן לדבר על רביה מינית וא-מינית בצמחים ומה היתרונות של מסלולי הרביה השונים.
  • בנק הזרעים העולמי. מדוע צריך אותו?

 

בשיעור הקודם הגענו למסקנה שאין צורך באדמה על מנת לגדל צמחים, אף על פי כן ישנם סוגי צמחים המתאימים פחות לשתילה הידרופונית למשל ירקות שורש כגון תפוח אדמה, גזר או בטטה עלולים לחסום את זרימת המים במערכת מבוססת צינורות.

גידולי גד”ש כגון אורז וחיטה גדלים מצוין במערכות הידרופוניות (הרי אורז למעשה גדל על מים) אך כמות התוצרת הדרושה על מנת שהגידול יהיה רווחי עבור החקלאי הופכת את התחום לפחות משתלם (לפחות בכדור הארץ, אולי בעתיד נגדל חיטה הידרופונית במאדים?)

צמחים גדולים ואפילו עצים אשר זקוקים לתמיכה עבור בית השורשים נעדיף לשתול באדניות גידול אשר בהם המצע מספק יציבות עבור הצמח.

איור של מחזור החיים בצמחים
מחזור חיים של שעועית ירוקה

חלק מעשי:

  • התלמידים יזרעו זרעים למחזור הגידול השני תוך שימוש בערכת הנבטה של Livingreen
  • אפשר להחליט בשיתוף עם התלמידים אילו צמחים ישתלו במערכת.
  • התלמידים יוכלו לעקוב בשבועיים הקרובים אחר הגידול של סוג צמח מסוים, או להשוות בין הצימוח של סוגי צמחים שונים.
  • בכיתות הגבוהות יותר ניתן לנצל את הפעילות לפיתוח מיומנויות חקר ולאפשר לתלמידים לבנות תכנית ניסוי בנושא.
  • בנוסף לזריעה עבור המערכת ההידרופונית ניתן גם לעשות ניסוי הנבטה של קטניות ואבוקדו.
  • רצוי למנות אחראי או לקבוע תורות בין התלמידים לצורך השקיית מגש השתילה.
מגש הנבטה
נביטת שתילים חדשים במגש שתילה
×
×

עגלת קניות

Open chat
צ'אט עם נציג
שלום ותודה על פנייתכם,
נשמח לעמוד לרשותכם בשעות הפעילות בימים א'-ה' בין השעות 8:00 עד 16:30
אנא שלחו לנו הודעה עכשיו ונשוב אליכם בהקדם 🌱
LivinGreen - הידרופוניקה ואקוופוניקה
Powered by